Veel mensen wisten het al veel langer: uitzinnige ervaringen zijn meer waard dan spullen. Inmiddels heeft ook wetenschappelijk onderzoek dit nu onderstreept en aangetoond, dankzij een studie aan de Cornell University in de Verenigde Staten. Twee decennia lang deed de professor Thomas Gilovich uitgebreid onderzoek naar de bron voor ons geluk en ons gelukkig zijn. Zijn conclusie was helder en liet weinig aan de verbeelding over. Gilovich’ advies luidt: besteed geld aan ervaringen en belevenissen, niet aan bezittingen.
Speel nu mee met de Raffld. Een nieuwe loterij in Nederland. Bij de Raffld is het mogelijk op prachtige ervaringen te winnen.
Het maakt overigens wel degelijk gelukkig als je weer eens de nieuwste gadget, strakke bolide of perfect fit sweater koopt. Er zit echter wel een belangrijke kanttekeningen aan: je gevoel van geluk bij deze aankopen is van zeer korte duur. De studie van de professor Galovich wijt dat aan drie factoren.
Deze drie factoren zijn:
- Je bent snel gewend aan spullen die nieuw zijn. Je nieuwe spullen worden relatief snel gewoontjes op het moment dat je eerste dopamine rush en dus je gelukzaligheid voorbij zijn.
- Je hebt de neiging tot steeds meer. De kans is heel groot dat je vrij snel iets wil dat nog sneller, beter en exclusiever is dan je nieuwe spullen.
- Je hebt de neiging jezelf te vergelijken met anderen. Bezit heeft vaak jaloezie als bijvangst. Een nieuwe Volkswagen lijkt helemaal fantastisch… totdat een kameraad met een Lamborghini recht voor je deur stopt.
Paradox
De tegenstelling is wellicht wat wrang. Bezittingen gaan immers lang mee, maar het geluk dat zij ons geven is maar van korte duur. Met belevenissen is het precies andersom. Hoe kort een ervaring ook kan zijn, het blije gevoel dat de ervaring oproept, draag je nog een leven lang bij je in de vorm van een herinnering.
Vier redenen waarom herinneringen beter is als een geldprijs
Ben je toch nog wat sceptisch? Het Cornell University’s onderzoeksteam gaf deze vier redenen die de duurzaamheid van belevenissen en herinneringen bevestigen:
- Ervaringen verworden tot onderdeel van je identiteit. Spullen behoren tot onze bezittingen, maar de ervaringen kunnen ons vormen tot wie we zijn, onze perceptie van de wereld en wie we gaandeweg ontmoeten en leren kennen. Zo zou je je iPhone waarschijnlijk niet kenmerkend of typerend willen noemen voor jouw karakter. Dat jaar dat je alleen in Spanje doorbracht aan andere kant, dat heeft veel meer invloed op je gehad.
- Ervaringen zijn niet te vergelijken. De waarde van een belevenis is uiterst subjectief. Er valt geen prijskaartje aan een ervaring te hangen. Zo kan jij wegdromen bij het idee van dineren in Italië, terwijl een vriend niet kan wachten om te gaan backpacken in Azië. Hoewel beide ervaringen ongetwijfeld een grote waarde vertegenwoordigen, zouden jij en de vriend geen jaloezie voelen naar elkaar, of vergelijken, omdat jullie beiden een andere ervaring najagen.
- Bovendien is uitkijken naar een ervaring was de ene helft van het geluk. De voorbereiding in aanloop naar een ervaring toe zijn al onderdeel van het geluksgevoel. Je kijkt waarschijnlijk al tijden uit naar het moment suprême dat je je vlucht boekt en de vooravond van de ervaring aanbreekt. Ook de aanloop is onderdeel van de ervaring. Dat terwijl uitkijken naar een aankoop van een stukje bezit veelal gepaard gaat met ongeduld of nervositeit. Twee verschillende werelden dus.
- Een belevenis is vluchtig. Iedereen zou zich wel wensen om eeuwig in Azië of Italië te verblijven, maar juist het tijdelijke en haast ongrijpbare van een ervaring maakt het zo waardevol en plezierig. Je hebt geen echte tijd om aan de ervaring te wennen op het moment dat het zich voltrekt. Daarom zal een ervaring haar glans niet snel verliezen.
Richt je op hetgeen van belang en waarde is
Richt je daarom niet op geld, richt je op ervaringen en herinneringen. Want als iets duidelijk is, is dat belevenissen je op langere termijn aanzienlijk gelukkiger maken dan spullen. Als jij straks met je kleinkinderen rond de openhaard zit, dan ga je ze niet serieus vertellen over de nieuwste iPhone die je destijds kocht, toch? Dan vertel je ze over die mooie en leerzame ervaringen die jou als persoon gevormd hebben.