Het Commissariaat voor de Media en de Nederlandse Kansspelautoriteit Ksa gaan samenwerken om beter toezicht te kunnen houden op reclames voor kansspelen. Dit meldt de Ksa via hun eigen website. Het zal hierbij gaan om zowel reclames op tv en radio, in de winkel en op reclameborden als online.
Bij deze samenwerking zullen de twee partijen letten op wat er niet kan op het gebied van kansspelreclame en zullen zij klachten en opmerkingen in behandeling nemen. Daarnaast staat de samenwerking in het teken van nieuwe bevindingen van trends en ontwikkelingen met elkaar delen en willen zij de veiligheid en bescherming van kwetsbare doelgroepen hoog kunnen houden.
Nieuwe wet
De belangrijkste reden voor deze nieuwe samenwerking is vanwege de nieuwe aankomende wet op het gebied van Kansspelen op afstand (Koa). Per 1 oktober 2021 mogen aanbieders van online casinospellen hun diensten aanbieden aan de Nederlandse markt, mits zij in het bezit zijn van een door de Ksa erkende licentie. Hierdoor moet er ook gekeken worden naar wanneer deze bedrijven reclame mogen maken. Het Commissariaat gaat hier toezicht op houden.
De nieuwe wet Koa komt als aanvulling op de Mediawet van 1 november 2020, waar al in is besloten dat reclames die betrekking hebben op kansspelen alleen uitgezonden mogen worden in aparte tijdvakken. Met de nieuwe wet worden deze regels extra aangescherpt.