De Kansspelautoriteit legt een nieuwe regel op aan loterijen

Voor meerjarige, grote, loterijen, gelden al een tijdje regels voor wat betreft de manier waarop zij communiceren over hun prijzenschema. Echter sinds april 2016 zijn die regels strenger geworden. Zo moeten de loterijen duidelijk in hun reclame-uitingen aangeven wanneer een prijs niet gegarandeerd valt. En ook moet er expliciet worden aangegeven wanneer er aan een bepaalde trekkingen niet verkochte loten meedoen. De Kansspelautoriteit heeft alle relevante vergunningen hiervoor al aangepast.

Verbod op niet garandeerde prijzen?

Overigens vindt de Kansspelautoriteit het niet nodig om een verbod in te stellen op het aanbieden van niet-garandeerde prijzen. Dit kan overigens wel betekenen dat het aanbieden van een jackpot niet meer mogelijk is. Een kenmerk van een jackpot is namelijk dat deze tot op zekere hoogte kan blijven groeien, omdat de hoofdprijs niet valt. En juist daarom spelen mensen mee met een loterij, vanwege die enorme jackpot prijzen.

Verder verplicht de Kansspelautoriteit loterijen met deze nieuwe regel om deelnemers voorafgaand aan een trekking op een duidelijk en transparante manier te informeren over het prijzenschema en dan vooral met betrekking tot wanneer een prijs niet garandeerd valt of wanneer niet verkochte -loten meedoen in een trekking. Tot nu toe waren de loterijaanbieders dat niet verplicht.

Communicatie loterijen

De Kansspelautoriteit ziet heldere communicatie als een vereiste als onderdeel van haar taak ‘consumentenbescherming’. En de Kansspelautoriteit staat daar niet alleen in, in 2015 benadrukte de Hoge Raad in een uitspraak het belang van duidelijk communicatie over de prijzen en winsten bij loterijen.

Vanaf 1april kun je er dus vanuit gaan dat wanneer er in een reclame-uiting van een loterij geen aparte vermelding staat, er alleen prijzen worden getrokken uit verkochte loten. Voor De Lotto geldt overigens een iets afwijkende regel. Dit vanwege de aard van deze loterij waarbij er dus sprake is van het voorspellen van een trekkingsuitslag. De Lotto moet wel aangeven wat er gebeurt met de prijzen die niet vallen. De nieuwe regel geldt verder voor alle meerjarige loterijen: de VriendenLoterij, de BankGiro Loterij, de Staatsloterij, de Nationale Postcode Loterij, De Lotto en de Samenwerkende Non-profit Loterijen (SNL). Houden de loterijen zich niet aan deze regel, dan kunnen uiteraard sancties volgen.

Plaats een reactie